W dobrej firmie logistycznej ważne jest, aby dostawa zawsze była realizowana na czas, a proces transportu trwał jak najkrócej. Za te zadania odpowiedzialny jest kierowca. Jaki jest zatem sposób na sprawdzenie czy kierowca pracuje rzetelnie, uczciwie oraz czy nie pracuje czasami ponad dozwolone godziny pracy? Z pomocą przychodzi tachograf!
Tachograf – co to jest
Nazwa urządzenia pochodzi od greckiego słowa tachos, które oznacza prędkość oraz od słowa grapho, czyli pisać. Innymi słowy, to przyrząd rejestrujący funkcjonowanie pojazdu. Za jego pomocą zapisywana jest każda czynność, jaką wykonał dany pojazd oraz informacje o podróży, jaką wykonał kierowca. W Unii Europejskiej tachografy zostały uznane za obowiązkowe wyposażenie w pojazdach ciężarowych lub zespołach pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t oraz w autobusach przewożących więcej niż 9 osób, łącznie z kierowcą.
Funkcje tachografu
Istnieje kilka typów tego urządzenia. Tachografy analogowe rejestrują dane na woskowanych dyskach papierowych, jednak są one podatne na fałszowanie. Aby ograniczyć błędy w rejestrze oraz możliwość fałszowania zapisów, wprowadzono tachografy cyfrowe. Zapisują one dane w swojej wewnętrznej pamięci oraz na zewnętrznych kartach chipowych. Tachograf pełni zatem kilka ważnych funkcji. Rejestruje przejechaną przez pojazd drogę, jego chwilową prędkość oraz każdą aktywność kierowcy, okresy jego jazdy, dyżuru, postoju i odpoczynku. Niektóre sprzęty posiadają możliwość rejestracji także innych parametrów np. obrotów silnika.
Tachograf a bezpieczeństwo
Ważną rolą tachografu jest przestrzeganie maksymalnego czasu pracy, jak również minimalnych dziennych i tygodniowych okresów odpoczynku dla zawodowych kierowców. Dla pojazdu, w którym wymagane jest użycie tachografu, czas jazdy nie może przekroczyć 9 godzin dziennie. Kierowcy muszą też odpoczywać przez co najmniej 45 minut po przejechaniu 4,5 godziny a całkowity czas jazdy w tygodniu nie może przekroczyć 56 godzin, natomiast w ciągu dwóch tygodni 90 godzin. W Unii Europejskiej obowiązuje nakaz posiadania tachografu w każdym pojeździe ciężarowym oraz w autokarach. Dzięki takiemu urządzeniu możliwe jest kontrolowanie limitu pracy wykonywanej przez kierowcę. Służy to przede wszystkim do zachowania bezpieczeństwa na drogach, szczególnie na autostradach. Zbyt długa droga oraz nieodpowiedni czas przeznaczony na odpoczynek sprzyja przemęczeniu kierowcy. To natomiast stanowi niebezpieczeństwo nie tylko dla niego, ale również dla całego ruchu drogowego, ponieważ może doprowadzić do wypadku lub kolizji.
Wyjątek od reguły
Jest kilka grup pojazdów, które są zwolnione od obowiązku posiadania tachografu, m.in. pojazdy sił zbrojnych, pojazdy wykorzystywane w celach nauki jazdy, samochody pomocy drogowej, jeżeli przewożona rzecz w danym pojeździe nie przekracza 3,5 tony. Zwolnieni z tego obowiązku są również rolnicy.
Bez tachografu ani rusz
W dzisiejszych czasach bardzo trudno wyobrazić sobie transport bez tachografu. Posiadanie takiego urządzenia to nie tylko obowiązek, ale rozwiązanie potrzebne i bezpieczne dla kierowców oraz pracodawców. Dzięki uzyskanym informacjom można poprawić bezpieczeństwo, zachować zgodność z przepisami i zwiększyć ogólną produktywność floty. Pomaga to pracodawcom monitorować czas pracy, dysponować nowymi zleceniami uwzględniając dzienne limity prowadzenia pojazdu. Dla każdego pracodawcy najważniejsze jest, aby człowiek pracował w należytych warunkach oraz nie stwarzał zagrożenia na drodze.