Na przestrzeni wielu lat w branży TSL utarło się stereotypowe przekonanie, że podstawowe narzędzia pracy spedytora to jedynie… telefon i komputer z przepełnioną skrzynką mailową. Nic bardziej mylnego! Rola spedytorów ewoluowała. Tak, jak kiedyś można było utożsamiać ich z pośrednictwem pomiędzy przewoźnikiem a klientem, tak dziś to project managerowie, doskonale odnajdujący się w cyfrowym środowisku, zajmujący się kompleksową obsługą klienta i opieką nad procesem transportowym. Taka zmiana roli zbiegła się również z rozwojem technologicznym. Dziś spedytorzy dysponują szeregiem narzędzi, które wspierają ich pracę… a nierzadko również ją ułatwiają.
Giełdy transportowe, czyli…
… nic innego, jak internetowe platformy, gromadzące zarówno przewoźników, jak i spedytorów, służące do nawiązywania kontaktów i współpracy, negocjacji stawek, ustalania zakresu usługi czy wreszcie: pozyskiwanie zleceń na tzw. doładunki w trakcie pokonywania trasy. Giełdy transportowe skupia dziesiątki tysięcy osób z branży i to nie tylko te działające na krajowym rynku. Oznacza to więc, że takie platformy są zweryfikowane, bezpieczne i godne zaufania. Z drugiej strony korzystanie z giełdy transportowej często pozwala ominąć zbędne formalności dzięki realizacji transakcji i zleceń przez internet. Warto również wspomnień, że giełdy transportowe bardzo często opierają się na systemach ocen i rekomendacji – solidni przewoźnicy i spedytorzy mogą więc szybko wyrobić sobie dobrą markę i stać się jeszcze bardziej pożądanymi partnerami biznesowymi!
Kontakt z kierowcą
O spedytorach często mówi się, że są „opiekunami przewozu”, bo mają czuwać nad tym, by przewoźnik przetransportował towar, będący przedmiotem umowy, na czas, do celu i bezpiecznie. Jeszcze do niedawna spedytor musiał „wisieć” na słuchawce z kierowcą, by go wspierać, pomagać mu i nadzorować cały proces przewozu. Dziś nie jest to konieczne, bo pojawiły się specjalne systemy monitoringu, na przykład za pomocą GPS. Takie narzędzia są coraz bardziej inteligentne i nie tylko pozwalają na śledzenie postępu transportu, ale także zwrócenie uwagi na styl prowadzenia samochodu przez kierowcę, sprawdzenie, czy jedzie ekonomicznie, unika gwałtownych, ryzykownych manewrów. To nie wszystko, bo systemy tego typu dysponują możliwością bezpośredniego kontaktu z kierowcą w czasie rzeczywistym. Również na wypadek, gdyby kierowca potrzebował nagłego wsparcia i pomocy!
Planowanie ładunków
To jeszcze nie do końca powszechne rozwiązanie, wykorzystywane przez spedytorów, ale coraz popularniejsze. Planery ładunków to programy, umożliwiające wizualizację wykorzystania przestrzeni ładunkowej i wyeksportowanie jej w formie dokumentu dla kierowcy albo klienta. Zamysł takiego narzędzia jest bardzo klarowny: ma pozwolić na maksymalizację dostępnej przestrzeni, przewiezienie jak największej ilości ładunków i uniknięcie potencjalnego „pustego przebiegu”, który obniża rentowność transportu.